Oriša ples

Povezivanje sa snagom prirode

Oriša je energija prirode. Priroda je voda, zemlja, stablo, vatra, vetar, munja, vazduh, planina, zeleni svet, životinje… sve oko nas. Čovek sam jeste deo ovog sveta i prirode. Da bismo razumeli trans ples i svrhu povezivanja sa snagama prirode na taj način, treba razumeti celovito značenje prirode. Na primer, čovek ima fizički deo postojanja (telo), a ima i apstraktni deo postojanja (misli, emocije, spiritualni aspekt). Telo je fizička referenca osećaja, misli, duše, naše duhovne esencije s kojom smo se rodili. Ako nismo u balansu sami sa sobom, pre ili kasnije će se to manifestovati i na fizičkom nivou, kroz određeno životno iskustvo ili kao telesno oboljenje. Priroda, isto kao i čovek, ima svoje apstraktno postojanje, svoj nevidljivi deo, spiritualnu snagu. Zašto se, na primer, nakon sata šetnje kroz šumu osećamo drugačije? Nevidljiva snaga, energija šume, stabala, zemlje, automatski deluje na nas, prizemljuje nas, smiruje i stabilizuje naše celokupno postojanje, delujući na naše emocije, misli i fizičko telo. Kad se tuširamo, voda ne ispira samo fizičke nečistoče s našeg tela, nego nas revitalizuje iznutra, pa zbog njene spiritulne snage osećamo manje stresa. Čovek je neodvojivo povezan sa prirodom. Ako znamo da više od 70% našeg tela sačinjava voda, jasno nam je koliko je njen spiritualni uticaj važan za nas. Voda mekša, povezana je sa aspektom plodnosti i reprodukcije, čisti, regeneriše, osvežava, deluje na emocije. Povezivati se s energijom vode znači prizivati, aktivirati ili balansirati sva ta svojstva unutar nas.

Energije prirode imaju vidljiv izraz (vatra, voda, planina…), manifestuju se kao arhetipovi, odnosno, deo su ljudskog karaktera, a imaju i svoj spiritualni aspekt (nevidljivu snagu iza). Neko ko ima puno vatre u sebi, po karakteru je dinamična osoba, ima potencijal vođstva, nosi transformaciju. Osoba koja ima mnogo vode po karakteru je meka, emotivna. Neko ko je kao planina je stabilan, otporan, emituje mir i sve što radi je dugovečno. Deo smo prirode u svim aspektima i apsolutno zavisni od nje, jer sve što nam je neophodno za preživljavanje dobijamo iz prirode (vodu, hranu, vazduh, minerale…). Za izradu plastičnih proizvoda koristimo prirodne sirovine. Lekove, kao odgovor na naše poteškoće, takođe nam nudi priroda. Priroda inspiriše čoveka da upotrebi njene elemente. Čovek je prvo video da ptice lete, pa je izumeo avion.

Oriša ples je jedan od načina da se povežemo prirodom, s njenim energijama, da aktivno i intenzivno doživimo njenu spiritualnu snagu. Oriša ples nas opušta, puni nam energetske baterije; to je način aktivne meditacije, manifestacija radosti i slavljenja života. Na oriša plesu tretiramo i svoja unutrašnja stanja, nevidljivi bol, teskobu, emotivne turbulencije, kao način spiritualnog isceljivanja.

Šta je sve u pozadini izvedbe trans plesa

Da bi se proizveo efekat trans plesa, u osnovi je potreban određeni ritam bubnja i invokativna pesma, ali reba razumeti dubinu toga. Bubanj i bubnjar su spiritualno pripremljeni, a sama priprema bubnja već je veoma kompleksan proces. Stablo od koga će se praviti bubanj se spiritualno tretira, kroz traženje dozvole da se uzme život stabla kako bi bubanj dobio život. Isto je i sa životinjom čija se koža upotrebljava za izradu bubnja. Bubanj se dodatno energetski priprema za svrhu kojoj će služiti. Bubanj ima spiritualnu snagu, ima život, pa mu se pristupa s poštovanjem, čašćenjem, molbom za određeni zadatak. Zvuk bubnja je vibracija, ritam. Sve u životu ima sopstvenu vibraciju i ritam. Na primer, naše telo ima ritam srca. Kad se vibracija i ritam bubnja podudare s određenom vibracijom u priorodi, ta se energija budi i priziva.

Bubnjar je takođe spiritualno pripremljen. Iniciran je da bi imao pristup određenim energijama i autorizaciju za njihovo prizivanje. Iza toga je mnogo obrazovanja, jer je za takav način bubnjanja potrebno poznavanje kompleksnih ritmova. Na primer, određenim ritmom može se prizvati energija groma, munje, što znači da ujedno prizivamo odlučnost, hrabrost, borbenost. Određenim ritmom se može prizvati energija mudrosti, drugim ritmom energija ljubavi. Od davnina su se ljudi putem muzike povezivali sa energijama, komunicirali s prirodom i njenim božanskim izrazima. Izraze prirode nazivali su božanstvima, što je izraz dubokog poštovanja i svesti o njenoj snazi i uticaju na ljudski život. Znali su kako da komuniciraju sa prirodom, a bubanj, ples i muzika jedan su od načina takve komunikacije. Trans ples je način razumevanja i komunikacije prirodom, pri čemu dopuštamo telu i svim svojim osećajima da vode tu komunikaciju.

Invokativne pesme su način prizivanja određene energije i njenog nagovaranja, davanja uputstva kakvo svojstvo, sposobnost ili snagu da unesu u naš život. Na primer, kad se peva energiji Šango, čiji je simbol u prirodi munja, pesmom se izrazi poštovanje njegovoj snazi i priziva se da nas učini hrabrima, da uvede pravdu u naš život. Kad se peva energiji Oja, koja se manifestuje kao vetar, izrazi se poštovanje njenoj brzini i odlučnosti, zamolimo je da deluje kroz nas, da bismo imali sposobnost da nešto promenimo u životu. Ako pevamo energiji Obatala, čiji je izraz u prirodi planina, pesmom častimo njegovu stabilnost, energiju harmonije i mira, tražimo da taj mir uđe u naš um, emocije, telo, da budemo u harmoniji sami sa sobom, sa drugim ljudima, sa životom. Pesme su na joruba jeziku, koji je sam po sebi poetičan jezik, pun metafora.

Pevači su takođe energetski pripremljeni, inicirani, odnosno, kroz određene rituale ovlašćeni za prizivanje energija. Pesmama se izražava ljubav prema prirodi, slavljenje prirode i slavljenje sopstvenog života. Izražava se zahvalnost što smo živi i što smo deo ovog postojanja. Pesmama se nagovaraju energije prirode da dođu, da nam asistiraju, da deluju kroz nas, kako bi naš život bio konstruktivan i imao svrhu. Neko priziva ljubav, jer bi kroz ljubav doživeo slatkoću života, neko napredak, neko zdravlje…
Savremena muzika takođe ima uticaj na nas. Neke pesme izražavaju tugu, neke radost, s čim se poistovećujemo dok ih slušamo. Na koncertima savremene muzike ljudi su nekada u nekoj vrsti transa. Kroz razumevanje Oriša plesa možemo razumeti uticaj muzike uopšte. Ako, na primer, nesvesno slušamo ritam koji priziva rat i snagu, a da time ne znamo upravljati, to može da potencira agresiju bez konstruktivno usmerene svrhe.

Kako doživljavamo trans ples

Individualno je kako će neko doživeti trans ples, kao što je individualno u kojoj meri osećamo prirodu. Na primer, neko može boraviti na moru, bez da išta primeti; neko će osetiti veću opuštenost na moru; neko će duboko proživeti svaki trenutak proveden u vodi i celokupnoj atmosferi. Različiti smo, iskustva su nam individualna. Nekim ljudima je trans ples potreban kao hleb, za neke je to izraz poštovanja i slavljena, a za druge samo zanimljivost. Različiti su i nivoi transa koje možemo doživeti. Neko oseća blagu opuštenost, neko zapadne u polusvestno stanje, pri čemu je delom svesti prisutan, ali oseća kao da mu neko drugi upravlja telom. Neko potpuno izgubi svest, a telo se kreće bez ikakvog svesnog delovanja.
Nekome će trans ples dati inspiraciju za rešavanje nekog životnog izazova. Druga iskustva svedoče o tome kako trans ples oslobađa telesne blokade. Neko upotrebljava trans ples kao način opuštanja ili povezivaja sa samim sobom, sa mudrošću unutar sebe. Koliko je neko postigao mudrosti, teško je izmeriti. Rad na sebi je kao ishrana: ne možeš se jednom najesti za ceo život. Danas smo rešili jedan izazov, sutra ćemo se suočiti s drugim, za koji će nam biti potrebna nova znanja i nove snage.

Na trans plesu mogu učestvovati i ljudi koji ne mogu plesati zbog zdravstvenog stanja ili bilo čega drugog, jer je u vazduhu mnogo energije koja može koristiti i onima koji samo posmatraju, ako posmatraju s poštovanjem. Poštovanje je ključ koji otvara vrata za ulazak dobrih stvari u naš život. Ako ne poštujemo ono što nam neko daje, to nema vrednost.

Trans koji svakodnevno živimo

Trans ples je postojao u svim drevnim kulturama, a danas su u nekim oazama sveta još uvek očuvana stara izvorna znanja. Znamo za Aboridžine i njihov ulazak u dream time, sibirske šamane, Indijance. Iz tog nasleđa je razvijena savremena muzika i ples koji je važan element današnjeg života. Gde su granice transa i šta je trans? Nekada kroz život prolazimo u svom transu razumevanja realnosti. Trans ples nas može probuditi iz transa koji svakodnevno živimo. Bolest može biti trans nekog uverenja i, kad razbijemo taj trans, nestaće i bolest kao posledica.

Čovek savremenog doba otuđen je od prirode. Kupuje hranu u prodavnicama, bez svesti da je ta hrana dar zemlje, da je deo prirode. Emotivne teškoće, teskoba, depresija, osećaj izgubljenosti i praznine, sve su to posledice odvojenosti od sopstvenog izvora – od prirode same. Današnji čovek ponaša se kao vlasnik univerzuma, bez da ima u vidu šta će biti s prirodom ako nastavi istim tempom da je iskorišćava. Sebe naziva civilizovanim, a ljude iz prošlosti i narode koji su očuvali način suživota s prirodom, imaju duboko poštovanje i časte izraze prirode, naziva primitivnim. Neki ljudi savremenog sveta polako se bude iz tog transa, postaju svesni da tu nešto nije u redu. Verujem da je izvorno razumevanje prirode i naše povezanosti s njom postojalo na našim prostorima, kod naših predaka, ali je dospelo u neku vrstu amnezije.

Oriša trans ples se danas praktikuje kod Joruba naroda (Nigerija, Benin, Kongo), u Južnoj Americi gde je kolonizacija donela deo afričke kulture, u delu Evrope gde se uči tradicionalna Joruba medicina, delimično u Španiji, u Sloveniji i povremeno u drugim zemljama našeg kontinenta. U tradicionalnoj sredini, kad god je za to prilika, Jorube slave život i prirodu, kroz druženje, hranu, muziku i ples. Savremeni čovek radi to isto, samo ne toliko svesno. Od početka civilizacije naovamo, imamo uvek iste izazove. Možda smo tehnički napredovali, ali se još uvek borimo za napredak, neko se bori za plodnosti ljubav, neko drugi za zdravje, neko treći za društveno priznanje. U tim aspektima čovek uopšte nije napredovao. Danas raspolažemo mnoštvom informacija i intelektualnim znanjem, što ne znači da imamo više mudrosti. Afrička izreka kaže: – Ako nemaš novca, siromašan si u novcu; ako nemaš sreće, unutrašnjeg mira, mudrosti, siromašan si u tome. Neke stvari nije potrebno iznova otkrivati, nego je potrebno poštovati nešto što je davno otkriveno. Ne treba nanovo da otkrivamo vodu, ali možemo ponovo otkriti koliko je bitna.

Ifa filozofija smatra da je svaki čovek univerzum za sebe, da svako treba otkriti sopstvenu istinu i da je život dar kroz koji se možemo realizovati, u čemo je priroda veoma važna, jer utiče na čoveka, deo je čoveka i obrnuto. Oriša ples je jedan od načina da dođemo do energija da bi nam dale snagu koja nam je sada potrebna, da nam olakša život. Bitno je da nam život ne prođe bez da uopšte znamo zašto smo tu, ko smo i kuda idemo. Muzika i ples su način slavljenja života, način da izrazimo radost života.